2024. május 20., hétfő | Névnap: Bernát, Felícia
Kezdőoldal/Sajtószoba/Sajtóközlemények
Kezdőoldal / Sajtószoba / Aktív fogyasztóvédők- egyre tudatosabb vásárlók

Aktív fogyasztóvédők – egyre tudatosabb vásárlók


A legtöbb problémánk továbbra is a hibás termékek kicserélésével van, ám a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének (FOME) adatai szerint ezeket közvetlenül a közműcégekkel kapcsolatos panaszok követik. Sok a baj a webáruházakkal is, ami együtt járhat a szektor növekedésével.

 

Sikeres évet tudhatnak maguk mögött a Fogyasztóvédők: 6, az ország különböző pontjain található tanácsadó irodájukat a korábbiaknál jóval többen keresték fel. Csak a tanácsadó irodákban 3675 ügyfelet regisztráltak, a fesztiválokon, kiállításokon, vásárokon, rendezvényeken további ezrekkel kerültek kapcsolatba.

 

Tapasztalataik szerint a fogyasztók elsősorban akkor keresik meg őket, ha valami konkrét problémájuk van, előzetesen ritkán érdeklődnek. A fogyasztói tudatosság ugyanakkor fejlődik, hiszen részben már ismerik jogaikat, (5-10 évvel ezelőtt ez nem volt még jellemző) a tanácsadókhoz gyakran csak pontosításért, ismereteik visszaigazolásáért fordulnak.

 

Érdekes, hogy a korábbi évek élelmiszer-botrányai után 2009-ben kevés, mindössze 73 panasz érkezett a Fogyasztóvédőkhöz, a panaszosok abszolút többsége (kb. 2000 fő – 55%) szavatossági kérdésekkel kapcsolatosan kereste meg az irodákat. Mindennapjainkat végiggondolva nem csoda, hogy a közműcégekkel kapcsolatosan sok panasz (12%) érkezett, a számlaproblémák, az elszámolási kérdések sokaknak jelentenek problémát.

 

A Fogyasztóvédők tapasztalatai szerint egyre nagyobb tömegek vásárolnak az interneten, amit a panaszok emelkedő száma is bizonyít (6%). Igaz ez akkor is, ha az e-kereskedelmi panaszok jó része egy adott, a bíróság által tisztességtelennek minősített ingatlanhirdető portál üzemeltetőjével kapcsolatosan érkezett.

 

Számos építőipari, pénzügyi és turisztikai kérdés, panasz mellett az egyéb kereskedelmi területeket is komoly érdeklődés (20%) kísérte.

 

Hajnal Zsolt, a FOME elnöke szerint hasznosnak bizonyult a fogyasztóvédelmi tanácsadó irodák felállítása. „A lakossági kérdések, panaszok megválaszolása Európa-szerte nem állami, hanem civil feladat. A pályázatokon elnyert összegek biztosítják, hogy telefonnal és internettel is felszerelt ügyfélszolgálatainkban jól felkészült, nagy tudású szakemberek segíthessék a fogyasztókat.” A szakember szerint a fogyasztóvédelmi panaszok egyre jelentősebb részét válaszolják meg civil szervezetek, ám az állami dominancia valószínűleg csak pár év múlva szűnik meg.

 

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete 2009-ben a panaszügyintézésen és tájékoztatáson kívül számos feladatot végzett el, mindenekelőtt a fogyasztók tájékoztatását és a hazai fogyasztóvédelmi kultúra fejlesztését szem előtt tartva.

 

 

 

Rendezvények:

Fogyasztóvédelem a Campus Fesztiválon
„Fogyasztóvédelem a karácsonyi forgatagban” – tanácsadás bevásárlóközpontokban
Fogyasztóvédelmi fotókiállítás
Fogyasztó és Jog szakmai konferencia – fogyasztóvédelmi jogharmonizáció
Fogyasztó és Jog szakmai konferencia – a közérdekű jogérvényesítés jövője

 

Kiadványok:

Takarékos háztartási útmutató
Információs társadalom és fogyasztó
Fogyasztói jogérvényesítés a mindennapokban
A kötelező biztosításról közérthetően
Fogyasztóvédelem a karácsonyi forgatagban
Fogyasztóvédelmi Szemle – tudományos folyóirat
Így fogyasztunk mi – életképek napjaink fogyasztói társadalmából - Fotóalbum

 

Szakemberképzés:

Debreceni Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar, fogyasztóvédelem, mint választható tantárgy
Eszterházy Károly Főiskola, fogyasztóvédelmi másoddiplomás képzés
FOME gyakornoki program egyetemistáknak

 

Honlapok:
www.fome.hu
www.megtakaritasiiskola.hu
www.fogyasztovedok.hu
www.fvszemle.hu

 

Tanácsadó Irodák:

Budapest
Debrecen
Miskolc
Eger
Salgótarján
Szolnok

 

Egyebek:

Szakmai publikációk
Sajtókapcsolatok
Közérdekű keresetek

 

További felvilágosítás:
dr. Ottlakán Johanna

 

A szolgáltatásainkkal kapcsolatban és bővebb információért keresse valamennyi régiós irodánkat vagy látogassa meg a honlapunkat.
Honlap: www.fogyasztovedok.hu; Email: info@fome.hu
1053 Budapest, Henszlmann Imre u. 9. fsz. 1.
Központi telefonszám: (06-1) 411 0100

 

 


A tájékoztató anyag a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete által, Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében elnyert, „A fogyasztói tudatosság növelése a civil szerepvállalás erősítésével, a fogyasztók tájékoztatása, tanácsadás és oktatás révén” című és TÁMOP-5.5.6-08/2-2008-0011 azonosítójú program keretében született.