1.) Az üzleteket terhelő kötelezettségek
Fontos tudnunk, hogy a termékek árát minden esetben egyértelműen,
könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan kell
feltüntetnie az üzleteknek. Előfordulhat azonban mégis, hogy egy
terméken több egységár került feltüntetésre, ebben az
esetben azonban a fogyasztó jogosult az alacsonyabb feltüntetett
áron megvásárolni a terméket.
A vásárlás során az eladó köteles nyugtát, blokkot, kérésre
számlát, kötelező jótállás alá eső termék esetében pedig
jótállási jegyet (köznapi értelemben „garanciajegy” vagy
„garancialevél”) adni. A kapott bizonylatot, jótállási
mindenképpen őrizzük meg gondosan, hiszen ezek nélkül az
esetleges minőségi kifogás intézése lehetetlen.
Külön figyelmet érdemel, hogy a termékhez kapott magyar nyelvű használati-kezelési útmutatóban a fogyasztót minden esetben magyar nyelven, közérthetően és egyértelműen kell tájékoztatni a termék rendeltetésszerű használatának, felhasználásának, eltarthatóságának és kezelésének módjáról. Fontos tudnunk továbbá, hogy minden üzletben jól láthatóan kell elhelyezni a vásárlók könyvét, illetve a panaszfórumokról szóló tájékoztatót, így ezeknek külön kérés nélkül is hozzáférhetőnek kell lennie számunkra.
INFORMÁCIÓ (i):
Minőségi kifogás esetén – ha a vállalkozással nem sikerül panaszügyünket rendezni – érdemes közvetlenül a békéltető testülethez fordulni, azonban jó ha tudjuk, hogy az eljárást nem csak az üzlet székhelye szerinti békéltető testület, hanem ha a lakóhelyünk másik megyében van, akkor ott is megindíthatjuk. A választás joga ebben az esetben teljes egészében a fogyasztóé, a lényeg csupán az, hogy bírósági eljárás ne legyen folyamatban és csak az egyik megyei békéltető testülethez fordulhatunk, tehát párhuzamos eljárásokra nincs lehetőség.
PRAKTIKUS TANÁCSOK:
Bármilyen az üzlet működésével kapcsolatos észrevételünk, panaszunk van, akkor azt írjuk be a vásárlók könyvébe, nem kell kellemetlenül éreznünk emiatt magunkat.
Több ár feltüntetése esetén ragaszkodjunk az alacsonyabb árhoz, ha nem akarják a terméket odaadni, akkor érdemes fényképeket készítenünk az árfeltüntetés módjáról (például a mobiltelefonunkkal)
Előfordulhat, hogy a termék a rendeltetésszerű használat ellenére is meghibásodik. A fogyasztó a kijavítás, illetve a csere iránti igényét a forgalmazó által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál, vagy magánál a forgalmazónál közvetlenül érvényesítheti. Szavatosság esetében a termék forgalmazója az, akit igényünkkel felkereshetünk. Igényeink érvényesítéséhez szükséges az ellenérték megfizetését igazoló bizonylat (számla, blokk), vagy a jótállási jegy.
A forgalmazó a fogyasztó kifogásáról jegyzőkönyvet
köteles felvenni a fogyasztói szerződés keretében érvényesített
szavatossági és jótállási igények intézéséről szóló
49/2003 GKM rendelet alapján (ennek egy példánya a fogyasztót
illeti meg). A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a vásárlás
adatain túl (fogyasztó neve, címe, termék megnevezése, vásárlás
ideje) a hiba bejelentésének időpontját, az érvényesíteni
kívánt igény megnevezését, valamint azt, hogy a forgalmazó
miként kívánja ezt rendezni (kicseréli, javítja a terméket,
vagy esetleg szakértői véleményt kér).
Ha a forgalmazó elfogadja a minőségi kifogás jogosságát, úgy a fogyasztó:
elsősorban kijavítást vagy kicserélést igényelhet,
másodsorban pedig megfelelő árleszállítást kérhet, vagy elállhat a szerződéstől a termék vételárának visszafizetése mellett.
Mint látható akár jótállás, akár szavatosság keretében érvényesítjük igényeinket elsősorban javítást vagy cserét kérhetünk, ha a csere a forgalmazónak a javításhoz képest aránytalan többletköltséget eredményezne, akkor jogszerűen felajánlhatja a termék javítását a csere helyett. Amennyiben a termék javítása és cseréje nem lehetséges, csak abban az esetben kérhetjük a vételár leszállítását vagy annak a visszafizetését.
Amennyiben a forgalmazó nem hajlandó jegyzőkönyvet felvenni, úgy a vásárlók könyvébe tehetünk bejegyzést, illetve panaszunkkal közvetlenül fordulhatunk a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság területileg illetékes felügyelőségéhez.
Előfordulhat, hogy nem kifejezetten minőségi kifogásunk van,
azonban az üzlet működését érintően panaszunk volna. Ebben az
esetben is a vásárlók könyvébe érdemes bejegyezni azt. A
vásárlók ugyanis a vásárlók könyvébe jegyezhetik be az üzlet
működésével kapcsolatos panaszaikat, bejelentéseiket és
javaslataikat. A vásárlót e jogának gyakorlásában
megakadályozni vagy befolyásolni tilos. A kereskedőnek meg kell
érdemben vizsgálnia és az intézkedésről harminc napon belül
tájékoztatnia kell a bejegyzést tevő fogyasztót. A fogyasztók
vagyoni érdekeinek védelmét biztosító szabályok
érvényesülésének sérelmét eredményezheti a vásárlók
könyvének szabálytalan kezelése, mellyel kapcsolatban
panaszbejelentéssel élhet a fogyasztó az áru vásárlásának
(szolgáltatás nyújtásának) helye szerint illetékes
fogyasztóvédelmi hatóságnál.
INFORMÁCIÓ (i):
Figyeljünk oda arra, hogy jótállás vállalása esetén a forgalmazónak külön kérés nélkül át kell adnia a jótállási jegyet a vásárlónak. Fontos tudni továbbá, hogy a vételár visszafizetése esetén a magyar jogi szabályozás alapján nincs lehetőség levásároltatásra és minden esetben vissza kell adni a teljes vételárat.
Mindenekelőtt érdemes tisztában lennünk néhány alapvető
fogalommal, így azzal, hogy mi a különbség a jótállás
("garancia") és a szavatosság ("blokkgarancia")
között.
A hétköznapi néven garanciaként ismert jótállás elsősorban mint kötelező jótállás vonatkozik az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet mellékletében felsorolt termékekre. A kötelező jótállás időtartama ezen termékek esetében egy év. Természetesen ennél hosszabb idejű jótállás is vállalható a forgalmazó által, azonban ezen esetekben pontosan kérdezzünk rá, hogy mire is vonatkozik a többletként vállalt jótállás és milyen feltételekkel érvényesíthető az egy évet meghaladó időtartamban.
E termékek tipikusan műszaki termékek, néhány ezek közül a teljesség igénye nélkül:
Hűtőszekrény, fagyasztó, kombinált hűtőszekrény
Mosógép, centrifuga, szárítógép és ezek bármely kombinációja, mosogatógép, vasalógép
Műholdvevő és AM Micro antenna rendszerek és ezek részegységei, televíziók, projektorok, videomagnók 10 000 Ft bruttó vételár felett
Rádiók, autórádiók, rádiós ébresztőórák, rádió adó-vevő készülékek, amatőr rádióadók és rádióvevők, műholdas helymeghatározók 10 000 Ft bruttó vételár felett
Lemezjátszók, szalagos és kazettás magnók, CD-felvevők és -lejátszók, DVD-felvevők és -lejátszók, egyéni hangrendszerek és ezek tartozékai (keverőasztal, erősítő, hangszóró, hangfal), mikrofonok és fülhallgatók 10 000 Ft bruttó vételár felett
Fényképezőgépek, film- és hangfelvevő kamerák, videokamerák és camcorderek, film- és írásvetítők, filmnagyítók, filmelőhívó- és filmfeldolgozó készülékek, fotónyomtatók, film- és diaszkennerek 10 000 Ft bruttó vételár felett
MP3 lejátszók, Pendrive készülékek, illetve az ezekhez, valamint a digitális fényképezőgépekhez használatos memóriakártyák 10 000 Ft bruttó vételár felett
személyi számítógépek és alkatrészeik, monitorok, nyomtatók, szkennerek 10 000 Ft bruttó vételár felett
Ugyancsak gyakran találkozhatunk a blokkgarancia fogalmával, amely
valójában a szavatosságot takarja (nem azonos tehát a
garanciával). A szavatosság a vásárlástól számított
első hat hónapban gyakorlatilag ugyanolyan védelmet biztosít a
hibás teljesítéssel szemben a fogyasztó számára, mint a
jótállás (innen ered a hétköznapi blokkgarancia
szóhasználat is). Ezen hat hónapos időtartamban ugyanis a
forgalmazónak kell saját költségén bizonyítania, hogy nem
történt hibás teljesítés, azaz a termék nem szenved például
valamilyen már a vásárlás időpontjában is meglévő rejtett
hibában, vagy esetleg a hiba rendeltetésellenes használat
következménye.
Ha vita merül fel a hiba keletkezését illetően, az üzlet már nem köteles szakvélemény beszerzése céljából megküldeni az árut a fogyasztóvédelmi hatóságnak, azonban a szavatosság esetében 6 hónapig, jótállás esetében a jótállás időtartama alatt a kereskedőt terheli a bizonyítás.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy amennyiben a forgalmazó nem
fogadja el a vásárló panaszát, elutasítja az igényét, úgy a
vásárló által - esetlegesen - indított bírósági eljárásban
a forgalmazónak kell bizonyítania igazát. Fontos tudni, hogy a
hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt
kifogást kellő időben közöltnek kell tekinteni.
Ha szavatosság esetén a vásárlástól hat hónap,
jótállás esetén a jótállási idő már eltelt, a fogyasztónak
kell bizonyítania azt, hogy a hiba már a vásárlás időpontjában
is fennállt. A bizonyítást a fogyasztóvédelmi hatóság
vagy más akkreditált intézmény által kiadott szakvéleménnyel
teheti meg. A szakvélemény költségét (vizsgálati díj, a
termék elküldésének postai költsége, stb.) ebben az esetben a
fogyasztó viseli, és a kereskedőt legfeljebb bírósági döntés
kötelezheti ennek megtérítésére.
Vásárlásaink során sajnos előfordul, hogy a választott
termékünk szinte azonnal meghibásodik. Amennyiben olyan termékről
van szó, amely az egyes tartós fogyasztási cikkekre
vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.)
Korm. rendelet mellékletében szerepel, és az igényünket 3
munkanapon belül érvényesítjük, úgy a forgalmazó nem
vizsgálhatja a csere előtt, hogy a hiba oka a vásárlást
követően keletkezett-e (azaz például gyártási eredetű)
köteles azt nyomban kicserélni. A Legfelsőbb Bíróság
álláspontja is az, hogy a meghibásodott fogyasztási cikket a
forgalmazó - három munkanapon belüli érvényesítés esetén -
köteles kicserélni. A csere feltétele, hogy a hiba a
rendeltetésszerű használatot akadályozza. (EBH2007.1744)
JOGGYAKORLAT (§):
Előfordulhat, hogy valamely ajándékból többet kapunk, vagy esetleg nem tetszik az. Ilyenkor általában megpróbálkozunk azzal, hogy visszavisszük, megpróbáljuk kicseréltetni a terméket. Tévhit ugyanakkor, hogy minden esetben megillet minket a három napon belüli csere joga. A kötelező csere azonban csak a hibás teljesítés esetére (azaz ha a termék rendeltetésszerű használat mellett meghibásodott valamilyen például gyártási hiba folytán) és kizárólag az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet mellékletében felsorolt tartós fogyasztási cikkre vonatkozik (így például ha egy ruházati terméket viszünk vissza a vásárlást követő három munkanapon belül azzal, hogy a termék hibás, akkor sem kérhetjük a termék cseréjét, ha az a javításhoz képest aránytalan többletköltséggel jár a forgalmazó számára). Nem szabad tehát figyelmen kívül hagyni, hogy a termék forgalmazója nem köteles a terméket kicserélni, illetve a vételárát visszaadni, ha az hibátlan. Ennek vonatkozásában a joggyakorlat teljesen egyértelmű és konzekvens.
INFORMÁCIÓ (i):
A jótállási jegyen fel kell tüntetni az alábbi adatokat:
a forgalmazó nevét és címét,
a fogyasztási cikk megnevezését, típusát, gyártási számát, azonosításra alkalmas részeinek meghatározását,
a gyártó és - külföldről származó termék esetén - az importáló nevét, címét,
a fogyasztót a jótállás alapján megillető jogokat, azok érvényesíthetőségének határidejét, helyét és feltételeit,
a vásárlás vagy az üzembe helyezés időpontját.
PRAKTIKUS TANÁCSOK:
Amennyiben a termékhez jótállási jegyet kapunk, úgy ellenőrizzük, hogy kitöltötte-e az üzlet megfelelően, ha nem akkor ragaszkodjunk ehhez.
A vásárlást igazoló számlát, bizonylatot gondosan őrizzük meg, még ha szeretteinknek nem is adjuk oda azt a vásárolt ajándékkal. Legyen egy családi mappa, fiók vagy doboz, ahol az összes számlát összegyűjti, így probléma esetén tudni fogja, hol keresse az adott termék számláját, és nem kell az egész házat felforgatni.
A vásárlástól számított hat hónapon túli, vagy a jótállás időtartamán túli szavatossági igény érvényesítése esetében számos kellemetlenséget megspórolhatunk magunknak, ha a forgalmazóval egyeztetjük azt, hogy mely független szakértő véleményét fogadja el szavatossági igényünk megalapozottságának bizonyítására (lehetőleg írásban).
Nem egyszerű végig gondolni, hogy mire is érdemes figyelni a
karácsonyi forgatagban. Túl azon, hogy nem egyszerű kiválasztani
a szeretteinknek szánt ajándékot, még nehezebb az, hogy
odafigyeljünk a vásárlás apróbb részleteire is. Egy kis
odafigyeléssel pedig számos későbbi problémától
megkímélhetjük magunkat és szeretteinket.
Az alábbiakban olvasható néhány úgymond aranyszabály arra vonatkozóan, hogy mire figyeljünk mégis oda feltétlenül a vásárlás során:
Ne szégyelljünk kérdezni a vásárlás alkalmával, minél több információt tudunk a kiválasztott termékről, annál könnyebb lesz a választás, illetve az esetleges későbbi igényérvényesítés is.
Kérjünk számlát vagy blokkot, és ellenőrizzük, hogy a jótállási jegyet megfelelően kitöltött-e a forgalmazó, ha nem, akkor ragaszkodjunk ehhez.
A számlát, blokkot, illetve a kapott jótállási jegyet gondosan őrizzük meg, még ha szeretteinknek nem is adjuk oda azt az ajándékkal együtt.
A szeretteinknek szánt ajándékot próbáljuk ki (vagy próbáljuk fel) mielőtt odaadjuk, ezzel ugyanis számos későbbi kellemetlenséget elkerülhetünk.
Ha valamely termékkel kapcsolatban minőségi kifogásunk van, akkor szavatossági és jótállási igényeinket a forgalmazónál és a szerviznél is érvényesíthetjük, mindkét esetben kötelesek felvenni jegyzőkönyvet a minőségi kifogásunkról, melynek egy példányát gondosan őrizzük meg.
Javításra minden esetben csak átvételi elismervény ellenében adjuk oda a terméket.
Javítás esetén a jótállási jegyre kerüljön rögzítésre a javítás időtartama, hiszen ezzel az időtartammal meghosszabbodik a jótállás.
Kötelező jótállás esetén 10 kg-nál nehezebb terméket a használat helyén kell megjavítani, vagy ha ez nem lehetséges, akkor a forgalmazónak kell gondoskodnia az elszállításról.
Interneten keresztül, vagy katalógusból történő rendelés esetén a kézhezvételtől számított 8 munkanapon belül visszaküldhetjük a terméket, elállási szándékunkat jelezve a forgalmazónak.
Élelmiszerek vásárlása esetén mindig ellenőrizzük a minőségmegőrzési időt, a termék összetevőit, valamint azt, hogy a termék forgalmazója fel van-e tüntetve.