2024. május 20., hétfő | Névnap: Bernát, Felícia
Kezdőoldal/Sajtószoba/Sajtóközlemények
Kezdőoldal / Sajtószoba / Fesztiválon a fogyasztóvédelem

Fesztiválon a fogyasztóvédelem

 

Szinte nincs is ember, aki legalább nyáron ne látogatna el valamilyen fesztiválra. Minden ízlésvilág, korosztály megtalálhatja a számára leginkább megfelelő rendezvényt. A fesztiválozók többsége mégis a fiatalok közül kerül ki, ahogy ez a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének felméréséből kiderült, a debreceni Campus fesztiválon.

 

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének célja nem pusztán a tudatos fesztiválozóvá váló közönség megszólítása volt, hanem, hogy célzott programokkal alapvető fogyasztói ismereteiket felmérhesse, kvízeken keresztül a tévhiteket eloszlassa és felhívja figyelmüket a leggyakrabban előforduló ügyletekkel kapcsolatos tudnivalókra.

 

A Fogyasztóvédők a Campus fesztivál civil résztvevői között, napi 8 órában voltak elérhetőek. Kora délután a hatóság segítségével vezetett ellenőrzéseket tartottak, amelyeken bárki részt vehetett. A fogyasztók számára az Észak-alföldi Regionális Felügyelőség munkatársai mutatták be, miként ellenőriz a hatóság. Hogyan vizsgálják a kiadott italok mennyiségét, a vásárlók könyvét, az árfeltüntetéseket. A sétán résztvevők talán még szomorkodtak is, hogy az ellenőrzött pálinkaháznál és kifőzdében mindent rendben találtak, a kiszolgálás minősége ugyanakkor bizalommal tölthette el őket.

 

A Fogyasztóvédők sátrában tesztet tölthettek ki az érdeklődők, melyben a reklamációs tudnivalókkal, jótállással és szavatossággal, illetve az internetes vásárlással kapcsolatos ismereteikről adhattak számot. A teszt eredményeiről keretes írásunkban olvashatnak. A teszt kitöltéséért kapott ajándékok között a „Fogyasztóvédők” feliratú póló volt a legnépszerűbb, a fesztiválon így annak ellenére szaporodtak meg a fogyasztóvédők, hogy fogyasztóvédelmi problémával nem találkozhattunk.

 

A szervezet munkatársai nyitott szemekkel járták a fesztiválokat, s összegyűjtötték a legfontosabb tudnivalókat, melyek betartása mellett kevesebb kellemetlenség érheti az egyszeri fogyasztót.

 

  1. Előre tervezzük meg nyári programunkat, lehetőleg vásároljunk elővételben jegyet.

  2. Ellenőrizzük sátrunkat, és a kempingfelszerelést. Ha szükséges vásároljunk kellő körültekintéssel, hogy korrekt áron, de jó minőséget kapjunk, s a sátrat akár több évig is használhassuk. Kerüljük az irreálisan alacsony árú termékeket.

  3. Válasszuk ki a megfelelő közlekedést a fesztiválra. A költségek hatékony alakítása mellett próbáljunk a lehető legkisebb környezetszennyezés mellett utazni.

  4. Ha a fesztivál területén étkezünk, ismerjük meg a kínálatot, az árakat, az adagokat, mérjük fel az ételek minőségét. Kerüljük a felmelegített, melegen tartott ételeket. Étkezzünk ott, ahol friss, jól elkészített ételeket szolgálnak fel viszonylag korrekt áron (a fesztiválok területén drágább az étkezés is), de kerüljük az olyan helyeket, ahol nem megfelelő stílusban szolgálják ki az embert.

  5. A fesztiválokon rengeteg gyártó, szolgáltató kínálja termékeit mielőtt beleesnénk a marketing-csapdába, gondoljuk át, hogy ténylegesen szükségünk van-e az akciós DVD-re, a testfestésre, testékszerre, vagy masszázsra.

  6. Az emberek többsége akár tetemes mennyiségű alkoholt fogyaszt fesztiválozás közben. Rengeteg eladó, szolgáltató épít arra, hogy ittas állapotban könnyebben adunk ki pénzt. Tervezzük előre költésünket, s vigyünk csak annyi pénzt magunkkal, amennyire tényleg szükségünk van!

  7. Használjuk a csomagmegőrzőt legalább értékeink védelmére, a sátrakból könnyen eltűnhet a pénztárca, mp3 lejátszó, kocsikulcs.

  8. Ha a belépőként kapott azonosító karszalag eleve gyenge, kérjük azonnali cseréjét, ha leszakad, nem fogjuk tudni bebizonyítani, hogy a szalag nem a mi hibánkból sérült meg

  9. Egy fesztiválon rengeteg szervezet, gyártó, szolgáltató töltet ki teszteket. Figyeljünk ilyenkor is személyes adatainkra, ha nem akarunk a későbbiekben kéretlen leveleket, ajánlatokat kapni.

  10. Egy fesztiválon rengeteg szervezet, gyártó, szolgáltató töltet ki teszteket. Figyeljünk ilyenkor is személyes adatainkra, ha nem akarunk a későbbiekben kéretlen leveleket, ajánlatokat kapni.

  11. Reklamálni fesztiválon is szabad a pult, kassza elhagyása után, az ezzel ellentétes feliratok tisztességtelen feltételek, nem szabad figyelembe venni őket.

  12. Probléma esetén írjunk a vásárlók könyvébe, melynek jól látható, mindenki által elérhető helyen kell lennie. A beírás egyik példánya minket illet, a másik a helyszínen marad.

  13. A fogyasztóvédelem mellett reklamálhatunk a fesztivál szervezőinél is, hiszen érdekük problémamentes, korrekt partnerekkel dolgozni.

 

 

A felmérés

A Fogyasztóvédők sátra az egyik színpad közelében volt, ahol ajándékok fejében bárki kitölthetett egy tesztet. Közel 120 fesztiválozó adott választ vásárlási szokásairól, fogyasztói jogairól és igényérvényesítési (reklamációs) képességeiről.

Általánosságban elmondható, hogy a fesztiválozó közönség kortól függetlenül nyitott a világra, érdeklődő és kísérletező szemléletű.

A fogyasztói tudatosság alapjait szinte minden esetben megtalálhattuk, hiszen a termékek összetételére és elnevezésére vonatkozó kérdéskörre a válaszadók 90%-a adott helyes választ. A jó eredményt nyilván az elmúlt évek élelmiszerbotrányainak is „köszönhetjük”.

A fiatalabb réteg ismeretei meglehetősen alaposak az internetes vásárlással összefüggésben. Az online vásárlás különleges szerződési feltételei, a 8 munkanapos feltétel nélküli elállás körülményei többségében nem számítottak újdonságnak.

A webshopok és az élelmiszerek ismerete ellenére sajnos alapvető problémák mutatkoztak a mindennapi vásárlásokkal kapcsolatos jogok ismerete terén. A megkérdezettek 50%-a nem rendelkezett pontos ismeretekkel arról, hogy mit mikor és meddig, illetve hol lehet visszacserélni. A reklamációs ismereteinkkel kapcsolatos bizonytalanságot mi sem jelzi jobban, mint hogy az igényérvényesítés működésével már több mint 70% rendelkezett megközelítőleg pontos ismeretekkel.


 

A szolgáltatásainkkal kapcsolatban és bővebb információért keresse valamennyi régiós irodánkat vagy látogassa meg a honlapunkat.

Honlap: www.fogyasztovedok.hu; Email: info@fome.hu
1053 Budapest, Henszlmann Imre u. 9. fsz. 1.

Központi telefonszám: (06-1) 411 0100

 

 

 

 

 

 

A tájékoztató anyag a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete által, Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében elnyert, „A fogyasztói tudatosság növelése a civil szerepvállalás erősítésével, a fogyasztók tájékoztatása, tanácsadás és oktatás révén” című és TÁMOP-5.5.6-08/2-2008-0011 azonosítójú program keretében született.