Fogyasztói minőségi kifogások és egyéb panaszok
Előfordulhat, hogy a termék a rendeltetésszerű használat ellenére is meghibásodik. A fogyasztó a kijavítás, illetve a csere iránti igényét a forgalmazó által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál, vagy magánál a forgalmazónál közvetlenül érvényesítheti. Szavatosság esetében a termék forgalmazója az, akit igényünkkel felkereshetünk. Igényeink érvényesítéséhez szükséges az ellenérték megfizetését igazoló bizonylat (számla, blokk), vagy a jótállási jegy.
A forgalmazó a fogyasztó kifogásáról jegyzőkönyvet köteles felvenni a fogyasztói szerződés keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények intézéséről szóló 49/2003 GKM rendelet alapján (ennek egy példánya a fogyasztót illeti meg). A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a vásárlás adatain túl (fogyasztó neve, címe, termék megnevezése, vásárlás ideje) a hiba bejelentésének időpontját, az érvényesíteni kívánt igény megnevezését, valamint azt, hogy a forgalmazó miként kívánja ezt rendezni (kicseréli, javítja a terméket, vagy esetleg szakértői véleményt kér).
Ha a forgalmazó elfogadja a minőségi kifogás jogosságát, úgy a fogyasztó:
elsősorban kijavítást vagy kicserélést igényelhet,
másodsorban pedig megfelelő árleszállítást kérhet, vagy elállhat a szerződéstől a termék vételárának visszafizetése mellett.
Mint látható akár jótállás, akár szavatosság keretében érvényesítjük igényeinket elsősorban javítást vagy cserét kérhetünk, ha a csere a forgalmazónak a javításhoz képest aránytalan többletköltséget eredményezne, akkor jogszerűen teljesíthet a termék javításával is a csere helyett. Amennyiben a termék javítása és cseréje nem lehetséges, csak abban az esetben kérhetjük a vételár leszállítását vagy annak a visszafizetését.
Amennyiben a forgalmazó nem hajlandó jegyzőkönyvet felvenni, úgy a vásárlók könyvébe tehetünk bejegyzést, illetve panaszunkkal közvetlenül fordulhatunk az illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőségéhez.
Előfordulhat, hogy nem kifejezetten minőségi kifogásunk van, azonban az üzlet működését érintően panaszunk volna. Ebben az esetben is a vásárlók könyvébe érdemes bejegyezni azt. A vásárlók ugyanis a vásárlók könyvébe jegyezhetik be az üzlet működésével kapcsolatos panaszaikat, bejelentéseiket és javaslataikat. A vásárlót e jogának gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos. A kereskedőnek meg kell érdemben vizsgálnia és az intézkedésről harminc napon belül tájékoztatnia kell a bejegyzést tevő fogyasztót. A fogyasztók vagyoni érdekeinek védelmét biztosító szabályok érvényesülésének sérelmét eredményezheti a vásárlók könyvének szabálytalan kezelése, mellyel kapcsolatban panaszbejelentéssel élhet a fogyasztó az áru vásárlásának (szolgáltatás nyújtásának) helye szerint illetékes fogyasztóvédelmi hatóságnál.
Figyeljünk oda arra, hogy jótállás vállalása esetén a forgalmazónak külön kérés nélkül át kell adnia a jótállási jegyet a vásárlónak. Fontos tudni továbbá, hogy a vételár visszafizetése esetén a magyar jogi szabályozás alapján nincs lehetőség levásároltatásra és minden esetben vissza kell adni a teljes vételárat.
Tipikus tévhitek: Garancia és blokkgarancia, illetve három munkanapos csere
Mindenekelőtt érdemes tisztában lennünk néhány alapvető fogalommal, így azzal, hogy mi a különbség a jótállás ("garancia") és a szavatosság ("blokkgarancia") között.
A hétköznapi néven garanciaként ismert jótállás elsősorban mint kötelező jótállás vonatkozik az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet mellékletében felsorolt termékekre. A kötelező jótállás időtartama ezen termékek esetében egy év. Természetesen ennél hosszabb idejű jótállás is vállalható a forgalmazó által, azonban ezen esetekben pontosan kérdezzünk rá, hogy mire is vonatkozik a többletként vállalt jótállás és milyen feltételekkel érvényesíthető az egy évet meghaladó időtartamban.
E termékek tipikusan műszaki termékek, néhány ezek közül a teljesség igénye nélkül:
Ugyancsak gyakran találkozhatunk a blokkgarancia fogalmával, amely valójában a szavatosságot takarja (nem azonos tehát a garanciával). A szavatosság a vásárlástól számított első hat hónapban gyakorlatilag ugyanolyan védelmet biztosít a hibás teljesítéssel szemben a fogyasztó számára, mint a jótállás (innen ered a hétköznapi blokkgarancia szóhasználat is). Ezen hat hónapos időtartamban ugyanis a forgalmazónak kell saját költségén bizonyítania, hogy nem történt hibás teljesítés, azaz a termék nem szenved például valamilyen már a vásárlás időpontjában is meglévő rejtett hibában, vagy esetleg a hiba rendeltetésellenes használat következménye.
Ha vita merül fel a hiba keletkezését illetően, az üzlet már nem köteles szakvélemény beszerzése céljából megküldeni az árut a fogyasztóvédelmi hatóságnak, azonban a szavatosság esetében 6 hónapig, jótállás esetében a jótállás időtartama alatt a kereskedőt terheli a bizonyítás.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy amennyiben a forgalmazó nem fogadja el a vásárló panaszát, elutasítja az igényét, úgy a vásárló által - esetlegesen - indított bírósági eljárásban a forgalmazónak kell bizonyítania igazát. Fontos tudni, hogy a hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt kifogást kellő időben közöltnek kell tekinteni.
Ha szavatosság esetén a vásárlástól hat hónap, jótállás esetén a jótállási idő már eltelt, a fogyasztónak kell bizonyítania azt, hogy a hiba már a vásárlás időpontjában is fennállt. A bizonyítást a fogyasztóvédelmi hatóság vagy más akkreditált intézmény által kiadott szakvéleménnyel teheti meg. A szakvélemény költségét (vizsgálati díj, a termék elküldésének postai költsége, stb.) ebben az esetben a fogyasztó viseli, és a kereskedőt legfeljebb bírósági döntés kötelezheti ennek megtérítésére.
Vásárlásaink során sajnos előfordul, hogy a választott termékünk szinte azonnal meghibásodik. Amennyiben olyan termékről van szó, amely az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet mellékletében szerepel, és az igényünket 3 munkanapon belül érvényesítjük, úgy a forgalmazó nem vizsgálhatja a csere előtt, hogy a hiba oka a vásárlást követően keletkezett-e (azaz például gyártási eredetű) köteles azt nyomban kicserélni. A Legfelsőbb Bíróság álláspontja is az, hogy a meghibásodott fogyasztási cikket a forgalmazó - három munkanapon belüli érvényesítés esetén - köteles kicserélni. A csere feltétele, hogy a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza. (EBH2007.1744)
JOGGYAKORLAT:
Előfordulhat, hogy valamely ajándékból többet kapunk, vagy esetleg nem tetszik az. Ilyenkor általában megpróbálkozunk azzal, hogy visszavisszük, megpróbáljuk kicseréltetni a terméket. Tévhit ugyanakkor, hogy minden esetben megillet minket a három napon belüli csere joga. A kötelező csere azonban csak a hibás teljesítés esetére (azaz ha a termék rendeltetésszerű használat mellett meghibásodott valamilyen például gyártási hiba folytán) és kizárólag az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet mellékletében felsorolt tartós fogyasztási cikkre vonatkozik (így például ha egy ruházati terméket viszünk vissza a vásárlást követő három munkanapon belül azzal, hogy a termék hibás, akkor sem kérhetjük a termék cseréjét, ha az a javításhoz képest aránytalan többletköltséggel jár a forgalmazó számára). Nem szabad tehát figyelmen kívül hagyni, hogy a termék forgalmazója nem köteles a terméket kicserélni, illetve a vételárát visszaadni, ha az hibátlan. Ennek vonatkozásában a joggyakorlat teljesen egyértelmű és konzekvens.
INFORMÁCIÓ:
PRAKTIKUS TANÁCSOK: