2024. május 20., hétfő | Névnap: Bernát, Felícia
Sajtóközlemények
Kezdőoldal / Sajtószoba / Használt autóra is van egy év szavatosság!

Használt autóra is van egy év szavatosság!

 

Bár a megkérdezett kereskedők többsége nem igazán szeretne tudni róla, a hazai jogszabályok egy év szavatosságot biztosítanak minden használt gépjárműre, igaz csak fogyasztói szerződés esetén. A részletek fontosak lehetnek – válság idején különösen.

 

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) kis körben (15 hazai, használt autó értékesítésével is foglalkozó kereskedő telefonos és személyes megkeresése 2009. augusztus végén) végzett kutatása azt támasztja alá, hogy a használt gépjárművek értékesítése alkalmával a kereskedők gyakran csorbítják a fogyasztók jogait. Hogy ezt szándékosan, vagy csak tájékozatlanságból teszik, a lényeg szempontjából mindegy. A polgári törvénykönyv minden használt termék vásárlása esetén legkevesebb egy éves szavatossági időt ír elő, fogyasztói szerződés esetében, ha nem fogyasztói szerződésről beszélünk, akkor fél évet.

 

Elutasított panaszok sora

Nem csak a felmérés, számos panasz is azt mutatja, hogy valami nincsen rendben a használt autók szavatossági ügyintézésével kapcsolatosan. Az egyik népszerű internetes fogyasztóvédelmi portál panaszosa által vásárolt autó vezérműlánca már a kereskedésből hazafelé elszakadt. A kereskedő azt mondta, ha 3 napon belül visszaviszi, a költségek felét vállalja.

 

Egy másik vásárló alig 3 éves autója 6 nappal a vásárlás után megállt egy alagútban külföldön. A kijavítást a hiba helyén, Ausztriában megjavíttatta, a kereskedő a „6 hónap jogi garancia” ellenére semmilyen felelősséget nem vállalt, jegyzőkönyvet nem vett fel, szakvéleményt nem adott, a panasszal írásban nem foglalkozott.

 

Harmadik autóvásárlónk egy nemzetközi használtautó-kereskedő hálózatnál vásárolt alig használt gépjárművet. Pár héttel a vásárlás után meghibásodott a katalizátor, s annak ellenére, hogy a cég elismerte, hogy tud a hiba létezéséről, nem volt hajlandó javítani a gépjárművet.

 

Jogi háttér: a szavatosság

Fogyasztói szerződés akkor jön létre, ha magánember vásárol autót kereskedő cégtől, vagy autókereskedelemmel foglalkozó vállalkozótól.

A szavatossági gondok itt kezdődnek, a kereskedők jó része ugyanis csak bizományosi értékesítést vállal, azaz a használt autót nem mint tulajdonos, hanem mint közvetítő árulja, az adásvételi szerződésen a korábbi tulajdonos neve fog szerepelni. Ilyen esetben megegyezés kérdése, hogy mennyi szavatosságot kötnek ki a felek, ezt nem árt az adásvételi szerződésben is rögzíteni. Külön megegyezés hiányában a polgári törvénykönyv pusztán fél év szavatossági időt ír elő általános szabályai alapján, mivel ebben az esetben nem fogyasztói szerződésről beszélünk.

 

Sokkal előnyösebb a fogyasztó számára, ha az autót a kereskedőtől vásárolja. A kereskedések többsége akkor szokta saját autóként árulni a négykerekűt, ha azt másik járműre becserélték. Márkakereskedésekben gyakrabban találhatunk ilyen autókat, ebben az esetben a kereskedőnek törvényből eredően kötelessége az egy év szavatossági idő biztosítása.

 

Az egy éves szavatosság fogyasztói szerződés esetén azt jelenti, hogy az első 6 hónapban felbukkanó hiba esetében a kereskedő tartozik automatikusan helytállással, ezen kötelezettsége alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba a fogyasztó vásárlás után keletkezett. Ennek tipikus esete ha a fogyasztó a gépjárművet nem rendeltetésének megfelelően használta. Az év második felében (7-12. hónap) szintén felelősséggel tartozik, ám ha első kereskedői véleménye szerint a hiba a vásárláskor még nem volt meg, a fogyasztó kötelezettsége bebizonyítani ennek ellenkezőjét. Nem szabad azonban azt elfelejteni, hogy az autó használtsági fokából eredő hibákért nem felelhet a kereskedő.

 

Változások szele

A jogi környezet kilátásban lévő változása miatt nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy miként is fog alakulni mindez várhatóan a következő évtől az új Polgári Törvénykönyv hatályba lépését követően. Szerencsére a minimum egy éves szavatossági idő megmarad használt termékek, így gépjárművek esetén is. A kereskedők automatikus helytállási kötelezettsége sem változik azokban az esetekben, mikor a gépjármű hibája a vásárlást követő 6 hónapban merül fel.

A fogyasztó fogalmában is változás következett be, ugyanis az új Ptk. szerint csakis természetes személy minősülhet fogyasztónak (míg korábban jogi személy is fogyasztónak minősülhetett). Ez alól bizonyos esetekben kivételt tesz, és egyes szervezeteket is fogyasztónak tekint, így az alapítványokat, egyesületeket, társasházakat, egyéni vállalkozókat, mikrovállalkozásokat, amennyiben legalább közpévállalkozásokkal kötnek szerződést, és e szerződésükre jogszabály a fogyasztói szerződésekre vonatkozó szabályokat rendeli alkalmazni.

 

Jelenleg nem ritka, hogy a fogyasztó igényét nem tudja kivel szemben érvényesíteni, mert a forgalmazó, kereskedő megszűnik, felszámolásra kerül, mire a hiba felbukkan. Az új Polgári Törvénykönyv ezért azzal számol, hogy végső soron a gyártó vállaljon felelősséget a termék, esetünkben autó, hibájáért. Ez lesz az ú.n. termékszavatosság intézménye. Ez a lehetőség azonban majd nemcsak a természetes személy fogyasztókat illeti meg, hanem a jogszabály indoklása szerint az alapítványokat, egyesületeket, társasházakat, egyéni vállalkozókat, mikrovállalkozásokat. Gépjárművek esetében ennek előnyeit elsősorban azok a fogyasztók fogják élvezni, akik igen fiatal használt autót vásároltak. Esetükben ugyanis, ha a hiba felmerül, kérhetik közvetlenül a gyártótól az autó kijavítását, cseréjét a hiba felfedezésétől számított 3 éven belül, maximum az forgalomba hozataltól számított 5 évig. Így tehát, ha a használtan vásárolt gépjárművünket 5 évnél nem régebben hozták forgalomba, akkor a meghibásodás kijavítását, és cseréjét kérhetjük magától a gyártótól is. Egyetlen probléma adódhat csupán ezzel az intézménnyel, ha a gyártó nem tudja sem javítani sem pedig cserélni a járművet (igen csekély ennek az esélye), ebben az esetben viszont sem vételár leszállítást sem pedig a vételár visszafizetését nem lehet tőle követelni.

 

Nálunk ez így van”

Gyakori sajnos, hogy a kereskedők a szavatosságról nem tájékoztatják ügyfeleiket. A megkérdezett kereskedők 70%-a fél éves „garanciát” vagy „szavatosságot” mond, de volt, aki szerint csak 3 hónap szavatosság jár használt autóra. Mikor a Fogyasztóvédők szembesítették a törvény előírásaival, akkor is csak rázta a fejét, hogy: „sajnálom, nálunk ez nem így van”.

 

Mindösszesen egy kereskedő volt, aki miután fél éves „garanciáról” beszélt, s szembesítettük a törvényi előírásokkal, kijavította magát, s elismerte, hogy fogyasztói szerződés esetében tényleg egy év a szavatosság.

 

A fogyasztóknak a polgári törvénykönyvben rögzített jogait persze nem korlátozhatja kereskedő, a Fogyasztóvédők mégis azt javasolják, ha valaki ilyen, tisztességtelen feltétellel vagy magatartással találkozik, forduljon a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz. A hatóság ugyanis eljárhat a kereskedő ellen abban az esetben, ha tudatosan téveszti meg a vásárlót. Ennek minősülhet, ha valaki tudatosan tévedésben tartja a fogyasztót szavatossági jogaival kapcsolatosan.

 

Mit tehetünk hiba esetén?

Amennyiben a megvásárolt gépkocsi meghibásodik, azonnal érdemes szakemberhez fordulni. A hiba okának feltárásakor kideríthető, hogy az a vásárlás időpontja előtt keletkezett, vagy már az után. Az időpont meghatározásában nagy segítségünkre lehet a vásárláskor pontosan kitöltött állapotfelmérő lap. Ebben rögzítésre kerülnek a fényezési tulajdonságok (fényezés vastagság elemenként, esetleges hibák), a fékek állapota, szükséges karbantartási munkák egy éven belül, stb.

 

Amennyiben vélelmezhető, hogy a hiba más a vásárlás előtt is megvolt, fel kell keresnünk az eladót, majd fogyasztói szerződés esetén ki kell tölteni egy reklamációs jegyzőkönyvet, a 49/2003. GKM rendelet alapján. Itt rögzíthető a hiba bejelentése, annak időpontja, ténye, s a fogyasztó igénye (érdemben kijavítást kérhetünk, ha ez lehetetlen, akkor árleszállítást vagy a szerződés előtti állapot visszaállítását, azaz a vételár visszatérítését). Az eladó kereskedő ilyenkor 3 napon belül kell, hogy választ adjon igényünkre. Elutasításra fél éven belül csak akkor van joga, ha független szakvéleménnyel támasztja alá, hogy a meghibásodás a vásárlás után keletkezett.

 

Külön kiadvány a szavatosságról

A FOME elnöke, Hajnal Zsolt azonnali tájékoztatásban látja a megoldást. Az Egyesület által elnyert EU támogatásból még az ősz elején kiadványt jelentetnek meg, melyben pontosan rögzítik a fogyasztók és a kereskedők jogait, kötelezettségeit. A kiadványt elektronikus úton, valamint az egész országban személyesen fogják olvashatóvá tenni.

 

A használt autóvásárlás 5 pontja

 

 

 

  1. Lehetőleg csak olyan gépkocsit vásároljunk meg, amely esetében az eladó gépjárműkereskedő, s nem egy másik magánszemély, ez esetben jár az egy év szavatosság.

  2. A gépjárműről készíttessünk állapotfelmérő lapot, ahol pontosan rögzítsük a kocsi műszaki állapotát a legfontosabb alkatrészeire kiterjedően.

  3. Nézzük/nézessük meg, hogy pontosan milyen javítások, cserék szükségesek autónkon az közeljövőben.

  4. Az adásvételi szerződésben pontosan rögzítsük, mikor kerül átadásra a kocsi, s mely terhek kit terhelnek (átírás, eredetvizsgálat, stb.)

  5. Ha az autóra külön garanciát vállalnak, meg kell nézni, ez pontosan milyen feltételekkel jár. A garanciavállalás feltételeit kérjük el írásban. A vásárlók sok esetben külön fizetnek azért, ami a jogszabályok alapján amúgy is jár nekik.

 

A szolgáltatásainkkal kapcsolatban és bővebb információért keresse valamennyi régiós irodánkat vagy látogassa meg a honlapunkat.

Honlap: www.fogyasztovedok.hu; Email: info@fome.hu
1053 Budapest, Henszlmann Imre u. 9. fsz. 1.

Központi telefonszám: (06-1) 411 0100

 

 

A tájékoztató anyag a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete által, Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében elnyert, „A fogyasztói tudatosság növelése a civil szerepvállalás erősítésével, a fogyasztók tájékoztatása, tanácsadás és oktatás révén” című és TÁMOP-5.5.6-08/2-2008-0011 azonosítójú program keretében született.