A szerzõdéses és a jogszabályi (kötelezõ) jótállás
Jótállást (vagy köznapi elnevezéssel garanciát) bármelyik szerzõdõ fél vállalhat általában a szerzõdésszerû teljesítésért. Ezekben az esetekben a jótállás tartalmát a felek maguk határozzák meg, így például akár 10 éves jótállás is vállalható egy termék használhatóságáért, minõségéért. A jótállási kötelezettség akkor is létrejön, ha azt a fél a szerzõdésben nem, csak a termékre vonatkozó reklámban vállalta, illetve akár szóban is megállapodhatnak errõl a felek.
A jogszabályi (kötelezõ) jótállás eseteiben a jogalkotó határozza meg, hogy milyen termékekre köteles garanciát vállalni a gyártó, forgalmazó, és milyen feltételekkel. Ezektõl a feltételektõl csak a fogyasztó javára lehet eltérni, a jogszabály még közös megegyezés esetében sem teszi lehetõvé például a jogszabályi jótállási idõ csökkentését.
A kötelezõ jótállást elõíró hatályos jogszabályok:
A tartós fogyasztási cikkek kötelezõ jótállása
A tartós fogyasztási cikkek közül - a 2003. november 21-e óta hatályos - 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet mellékletében meghatározott termékekre vonatkozik kötelezõ jótállás. Ez a jogszabály 2005. június 1-jétõl több ponton változott, az alábbiakban a június 1-je utáni vásárlásokra vonatkozó listát közöljük. [A kormányrendeletet a 72/2005. (IV. 21.) Korm. rendelet módosította, méghozzá úgy, hogy a mellékletét újrafogalmazta. Hatályos: 2005. június 1-tõl]
A termék értékétõl függetlenül jótállás jár a következõ termékekre:
Kizárólag 10 000 Ft bruttó vételár felett van kötelezõ jótállás az alábbi termékek esetében:
Fontos tudnunk, hogy a felsorolt árukra - akár átadták, akár nem a jótállási jegyet - a forgalmazónak jótállási kötelezettsége van. Amennyiben nem kaptunk jótállási jegyet, mindenképpen kérjük ezt a kereskedõtõl. Minden esetben gondosan õrizzük meg az ellenérték kifizetését igazoló dokumentumot (számlát, blokkot).
A jótállási kötelezettség teljesítése azt terheli, akit a fogyasztói szerzõdés a szerzõdés tárgyát képezõ szolgáltatás nyújtására kötelez, vagyis a forgalmazót.
Ha a gyártó a fogyasztási cikkre a rendeletben foglaltaknál kedvezõbb jótállási feltételeket vállal, a jótállás alapján a forgalmazót megilletõ jogok a fogyasztói szerzõdés teljesítésének idõpontjában átszállnak a fogyasztóra. Az egyéves jótállási határidõ a fogyasztási cikk fogyasztó részére történõ átadása, vagy ha az üzembe helyezést a forgalmazó vagy annak megbízottja végzi, az üzembe helyezés napjával kezdõdik.
A 2003. november 21-e után vásárolt fogyasztási cikkek esetében a jótállás idõtartama egységesen egy év. Az új jogszabály a 117/1991. (IX. 10.) Korm. rendeletet váltotta fel. A jelenleg hatályos rendelet már nem rendelkezik egyebek mellett a tehergépkocsikhoz, autóbuszokhoz, építõipari gépekhez és bútorokhoz kapcsolódó jótállási kötelezettségrõl
Korábban a központi fûtéshez tartozó kazánok, folyadékszivattyúk, építõanyag-elõkészítõ gépek és háztartási hûtõgépek jótállási ideje 24 hónap volt, illetve az értékhatárt bizonyos áruk esetében alacsonyabban határozták meg (pl. 3 000 forint távcsõ, fényképészeti eszközök és alkatrészei, órák, valamint 2 000 forint számológép, zsebszámológép esetében). Ki kell emelnünk, hogy a 2003. november 21-e elõtt vásárolt termékekre a 117/1991. (IX. 10.) Korm. rendelet szabályait kell alkalmazni.
Az újonnan épített lakások kötelezõ jótállása
A 2003. december 5-e után kötött építési szerzõdésekre, illetve szerzõdés hiányában az ezt követõen megkezdett építési-szerelési munkákra vonatkozó kötelezõ jótállás szabályait a 181/2003. (XI. 5.) Korm. rendelet tartalmazza, a korábbi elõírásokat a 3/1987. (X. 24.) MT rendelet határozza meg. Mindkét jogszabály egységes abban, hogy csak az új lakásokhoz, épületekhez rendel jótállási kötelezettséget, a felújításokhoz, renoválásokhoz nem.
Kötelezõ jótállás vonatkozik:
Új szabály, hogy jótállási jogokat lehet gyakorolni az épület szigetelésére és külsõ vakolására, a garázsra és a teremgarázsra, valamint az elektromos vezetékekhez tartozó kapcsolók, csatlakozóaljak és a klímaberendezés beszerelésére, beépítésére is.
A jótállás mindkét jogszabály szerint az építési szerzõdéssel építési-szerelési munka elvégzésére kötelezettséget vállaló személyt, építési szerzõdés hiányában pedig az építési-szerelési munka tényleges elvégzõjét (vállalkozó) terheli
A jótállás idõtartama továbbra is 3 év, amelyet az átadás-átvételi eljárás befejezésének idõpontjától kell számítani.
A jótállási jogokat érvényesítheti
A jótállási igényt a kibõvített tartalmú jótállási jeggyel lehet érvényesíteni, amelyet a vállalkozó köteles lakásonként külön-külön kiállítani, és azt az átadás-átvételi eljárás során a jogosultnak átadni.
A vállalkozónak külön jótállási szabályzatot nem kell készítenie.
A javító és karbantartó szolgáltatások kötelezõ jótállása
Az egyes javító-karbantartó szolgáltatások kötelezõ jótállását 2004. szeptember 1-étõl a 249/2004. (VIII.27) Kormány rendelet szabályozza.
A szabályozás az egyes javító-karbantartó szolgáltatások nyújtása esetén a fizetendõ bruttó díjtól függõen jótállás vállalását, valamint jótállási jegy kiállítását teszi kötelezõvé. Amennyiben a javítás díja a 20.000 Ft-ot meghaladja, úgy a rendeletben elõírt tartalommal jótállási jegyet kell kérés nélkül kiállítani. A jótállás idõtartama 6 hónap. Ettõl eltérni a fogyasztó hátrányára nem lehet.
A jótállás kezdete a termék fogyasztónak történõ átadásakor, illetve ha a termék jellegétõl függõen beüzemelést kell elvégezni, úgy a beüzemeléstõl kezdõdik.
A rendelet nem tesz különbséget abban, hogy a szolgáltatás díja milyen összetevõkbõl áll, vagyis a felhasznált anyagok, alkatrészek árát, a munkadíjat, és az általános forgalmi adót is figyelembe véve kell a jótállási kötelezettséget megállapítani és a jótállási jegyet kiállítani.
A rendelet a következõ szolgáltatások nyújtása esetén teszi ezt kötelezõvé:
A jótállási jegynek tartalmaznia kell:
A jótállási jegyet közérthetõen és egyértelmûen, magyar nyelven kell megfogalmazni. A jótállási jegynek utalnia kell arra, hogy a jótállás a fogyasztó törvénybõl eredõ jogait nem érinti. A fogyasztó jótállási igényét a jótállási jeggyel érvényesítheti. A jótállási jegy szabálytalan kiállítása vagy a fogyasztó részére történõ átadásának elmaradása a jótállási kötelezettségvállalás érvényességét nem érinti.
Ha a fogyasztónak az elvégzett szolgáltatással szemben minõségi kifogása van, akkor a szolgáltató arról jegyzõkönyvet köteles felvenni, melynek tartalmaznia kell:
Ha a kifogás rendezésének módja a fogyasztó igényétõl eltér, ennek indokolását a jegyzõkönyvben meg kell adni.
A vállalkozó a jegyzõkönyv másolatát a fogyasztónak köteles átadni.
Amennyiben a vállalkozó a fogyasztó igényének teljesíthetõségérõl annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni, álláspontjáról a fogyasztót legkésõbb három munkanapon belül köteles értesíteni.
A vállalkozó a kifogásolt terméket kijavításra elismervény ellenében köteles átvenni.
Az elismervényen fel kell tüntetni a fogyasztó nevét és címét, a dolog azonosításához szükséges adatokat, (gyártási, azonosítási szám, stb.) a dolog átvételének idejét és azt az idõpontot, amikor a fogyasztó a kijavított dolgot átveheti.
Amennyiben a hibás teljesítés folytán a kijavítandó dolog elszállítása vagy visszaszállítása szükséges, errõl - a jármûvek, továbbá a 10 kg-nál kisebb tömegû és tömegközlekedési jármûvön szállítható dolgok kivételével - a vállalkozó köteles gondoskodni. Amennyiben az el-, illetve visszaszállítást a vállalkozó elmulasztja, azt a vállalkozó költségére a fogyasztó is elvégezheti vagy elvégeztetheti.
Azokban az esetekben, ha véleménykülönbség alakul ki a fogyasztó és a szolgáltató között a minõségi kifogás megítélésében, úgy a fogyasztó panasszal fordulhat a Békéltetõ Testülethez, ahol a két fél között szakmailag jól felkészült tanácstagok vizsgálják meg a kialakult vitát, és attól függõen, hogy a Tanács határozatához alávetési nyilatkozatot tesz-e a szolgáltató, hozza meg határozatát, vagy ajánlását a vita rendezésére.
A Békéltetõ Testület a vitákat fõként szakmai szempontok alapján vizsgálja. A szolgáltatók, az eddigi tapasztalatok alapján, elõzetesen nem szívesen tesznek alávetési nyilatkozatot, pedig azzal a fogyasztók bizalmát nyerhetnék el, hiszen egy szolgáltatás megrendelésénél a megrendelõ szívesebben fordul olyan vállalkozáshoz, akirõl tudja, hogy az tevékenységéért egy szakmai szervezet elõtt is vállalja a felelõsséget.