2024. május 20., hétfő | Névnap: Bernát, Felícia
Magyar Nemzeti Bank
Kezdőoldal / Jogérvényesítés / Magyar Nemzeti Bank

Pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos fogyasztói jogsértés esetén a fogyasztó jogosult a Magyar Nemzeti Bankhoz, mint a pénzügyi közvetítő rendszer felügyeletét ellátó szervez fordulni.

Magyar Nemzeti Bankhoz a fogyasztó írásbeli (postai/elektronikus/ügyfélkapu) fogyasztói kérelemmel fordulhat a következő esetekben:

– éves elszámolás kiküldésének elmaradása;
– elmaradt előzetes tájékoztatást a kamatemelésről;
– elmaradt tájékoztatás a KHR-ről;
– törlesztési táblázatot kiküldésének elmaradása;
– a biztosítási szerződés létrejöttéről szóló tájékoztatás elmaradása;
– díjfizetési felszólítás vagy törlésértesítő kiküldésének elmaradása
– megtévesztő tájékoztatás.
Az ügyintézéis határidő főszabály szerint 3 hónap, amely egy alkalommal 30 nappal meghosszabbítható.

Fontos! A fogyasztóvédelmi eljárás célja, hogy a fogyasztót védő törvényi rendelkezések megsértése esetén a fogyasztó jogorvoslattal élhessen. A fogyasztó és a pénzügyi vállalkozás közötti vita érdemében (pl. kártérítés, elszámolási vita, egyéb szerződéses jogvita) a Pénzügyi Békéltető Testület eljárása, vagy bírósági eljárás keretében születhet döntés. 

Az MNB a fogyasztói panaszok speciális eseteiben tud eljárást lefolytatni. Tapasztalataink szerint nehézséget szokott okozni az érintetteknek, hogy eldöntsék: az MNB-nél, vagy a PBT-nél/bíróságnál célszerű-e a közvetlen panaszközlés eredménytelenségét követően eljárást kezdeményezni. Ha bizonytalan, a kérdés eldöntésében segítenek szakértő kollégáink.

A fogyasztó azokban az esetekben nyújthat be kérelmet a MNB-hez, amennyiben

  • a pénzügyi szolgáltató az írásbeli panaszára nem adott 30 napon belül választ,
  • a panasz kivizsgálása nem jogszabályszerűen történt (pl. a válasz megtévesztő, nem tartalmaz indoklást, vagy jogszabály által előírt tartalmi elemeket)
  • a panaszra adott válaszból jogszabálysértés gyanúja merül fel

Kérelem tartalmi elemei

A kérelemnek tartalmaznia kell az Ön által tett kifogásokat, az előterjesztő nevét, lakcímét, aláírását.
Szükséges az állításokat alátámasztó dokumentumok (pl.: hirdetés, szerződés, panasz, válaszadás, tértivevények, hirdetmények, stb.) csatolása is.
Kérelme alapján a Felügyelet eljárást indíthat, amely során azt vizsgálja, hogy a pénzügyi szervezet megsértette-e a rá vonatkozó jogszabályok fogyasztóvédelmi rendelkezéseinek előírásait.
Kérelem minta letöltéséhez kattintson ide!

FONTOS TUDNIA, hogy az MNB-nek nincs hatásköre eljárni az alábbi esetekben:

  • a fogyasztó és a pénzügyi szervezet közötti szerződés létrejöttének, érvényességének, joghatásainak és megszűnésének, továbbá
  • a szerződésszegés és joghatásai megállapításának eseteiben, továbbá
  • nem jogosult egyedi intézkedés vagy kártérítés közvetlen kikényszerítésére.

Az egyedi jogviták elbírálására irányuló kérelmet az MNB hatáskör hiányában elutasítja, amely eljárás további időveszteséget okozhat az ügyfél számára.
Ún. szerződéses jogvita esetén az MNB mellett működő alternatív vitarendezési fórum, a Pénzügyi Békéltető Testület, illetve a bírósági út vehető igénybe.

A Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központja oldalának megnyitásához kattintson ide!