Mire érdemes odafigyelni az utazási iroda megválasztása során?
Számos szempont motiválhatja az utazni vágyót az utazási iroda megválasztása során. Ugyanakkor elmondható, hogy a lehetséges szempontok közül a legjelentősebb az út ára. Éppen ezért az utazási irodák által is alkalmazott üzletgyakorlat, hogy a kínált utak árának minél alacsonyabbra szorításával próbálnak meg minél több fogyasztót arra bírni, hogy az ő ajánlatukat válassza. Önmagában nincs is ezzel még probléma, mindaddig, amíg ezt tisztességesen teszik, az utazással együtt járó valamennyi költségről korrekt módon tájékoztatva a fogyasztót. A problémát az jelentheti, ha látszólag valamennyi szolgáltatást (így az utazást, az út egyes részállomásain való tartózkodást, programokat, szállást, esetleg étkezést is) magában foglaló utazási szerződés megkötésére tesznek ajánlatot, igen kedvező áron, míg valójában csak egy csekélyebb tartalmú, például az egyébként lehetőségként feltüntetett programokat magába nem foglaló utazási csomagra irányuló szerződést iratnak alá a fogyasztóval. Természetesen ez utóbbi esetben annak a bizonyítása, hogy a fogyasztó nem a korlátozott szolgáltatási körrel bíró utazási csomagot kívánta választani, szinte lehetetlen, legfeljebb ha az utazási iroda kereskedelmi kommunikációja kifejezetten ellent mond a szerződés tartalmának és utólag bizonyítható, akkor lehet megtévesztés címén a szerződés érvénytelenségére hivatkozni.
Praktikus tanácsok
Milyen kötelezettségek terhelik az utazási irodákat az ajánlott utazásról való tájékoztatással kapcsolatban?
Fontos, hogy pontosan tudjuk azt, hogy az általunk kiválasztott utazás keretében milyen szolgáltatásokra vagyunk jogosultak. Ennek az elsődleges megismerési módja az utazási irodák által közzétett katalógusok, programfüzetek, amelyek tulajdonképpen az utazási irodák részletes ajánlatait tartalmazzák. Érdemes ugyanakkor figyelnünk arra, hogy a programfüzetnek egyértelműen és pontosan tartalmaznia kell minden esetben az alábbiakat:
A tájékoztatóban megjelentetett és az utazási szerződésben vállalt szolgáltatások teljesítéséért egyébként főszabály szerint az utazásszervező felel. Ha az utazás megkezdését követően az utazásszervező a szerződésben meghatározott szolgáltatások jelentős részét teljesíteni nem tudja, köteles azokat más megfelelő, hasonló értékű szolgáltatásokkal pótolni. Ha az ilyen szolgáltatások értéke a nem teljesített szolgáltatások értékét meghaladja, akkor a költségkülönbözet az utasra nem hárítható át, nem vagyunk kötelesek többet fizetni, mint ami a szerződésben egyébként szerepelt. Ha az utazásszervező ilyen helyettesítő szolgáltatást nyújtani nem tud, vagy az utas azt indokoltan nem fogadja el, az utazási vállalkozó köteles az utast az utazás kiinduló helyére szállítani, ennek költségeit viselni, és az igénybe vett szolgáltatások értékével csökkentett díjat visszafizetni.
Megjegyzendő, hogy külföldi utazásszervező utazásainak belföldi értékesítése esetén a teljesítésért az utassal szemben azonban az utazásközvetítő úgy felel, mintha maga szervezte volna az utazást. Természetesen a gyakorlatban mi az egészből csak annyit látunk, hogy egy utazási irodával szerződünk (az pedig a mi jogainkat nem érintheti, hogy utazásszervező vagy utazásközvetítő vállalkozással szerződünk). A keletkező esetleges igényeink (pl: kártérítés) érvényesítését az, hogy egy külföldi cég által szervezett utazásokat közvetítette valamely magyarországi utazási iroda nem érintheti, azaz a felelősségét az utazásközvetítő sem háríthatja át arra történő hivatkozással, hogy az utazásszervező nem ő, hanem egy külföldi székhelyű utazási iroda.
Praktikus tanácsok
Emelheti-e az utazási iroda a szerződés megkötését követően a szerződésben meghatározott díjakat?
Az utazási szerződésben meghatározott díjak főszabály szerint nem emelhetők, kivéve, ha a díjemelés lehetőségéről a szerződés kifejezetten rendelkezik. Fontos megjegyezni, hogy a díj emelésére azonban kizárólag a közlekedési költségek nemzetközi egyezményen alapuló díjszabási vagy hatósági árának változása miatt, továbbá egyes szolgáltatásokkal kapcsolatos adó, illeték, valamint a szolgáltatóval kötött szerződésben szereplő deviza forintárfolyamának időközi változása miatt kerülhet sor. A díjemelés mértékének pedig arányosnak kell lennie a költségek emelkedésének mértékével. A díjemelés indokát az utassal minden esetben írásban közölni kell.
Fontos továbbá külön figyelni arra, hogy az utazási szerződésben meghatározott díjak összege az indulást megelőző 20 napon belül az előzőekben meghatározott okból sem emelhető.
Praktikus tanács
Miként kell eljárni az utazás utólagos visszamondása esetén?
Az utas az utazás megkezdése előtt az utazási szerződéstől írásban tett nyilatkozattal bármikor elállhat. Ha az utas nem a saját érdekkörében felmerült okból áll el, különösen, ha a díj emelkedésének mértéke a 8%-ot meghaladja, vagy ha az úti cél vagy az ahhoz vezető útvonal olyan területet érint, amely -az utazási szerződés megkötését követően- a külpolitikáért felelős miniszter által vezetett központi államigazgatási szerv honlapján az "utazásra nem javasolt" utazási célországokat és térségeket megjelölő felsorolásban felvételre került, akkor az alábbi jogok illetik meg:
Fontos tudnunk azonban, hogy ha nem az előzőekben meghatározott okból állunk el a szerződéstől, akkor az utazási iroda kárának ellentételezésére bánatpénzt igényelhet, amelynek mértéke a szerződésben meghatározott utazási szolgáltatás ellenértékeként megállapított díj összegét azonban nem haladhatja meg. Az utazási iroda a kártalanítási igényét a meghirdetett részvételi díj százalékában kifejezett átalány formájában is megállapíthatja. Az utasnak az utazás megkezdését megelőző 35 napnál, szálláshely( apartman) igénybevételére irányuló utazási szerződés esetén pedig 45 napnál korábbi elállása eseténre bánatpénzként legfeljebb a szolgáltatás díjának ( a részvételi díjnak) 10%-a követelhető. Az utazási iroda azonban nem igényelhet bánatpénzt, ha az utas az elállási jogát legkésőbb az utazás megkezdése előtt 60 nappal gyakorolja.
Amennyiben pedig utazási iroda áll el valamely, nem az utas érdekkörében felmerült okból az utazási szerződéstől, akkor az utazási iroda felajánlhat egy, az eredetivel azonos vagy magasabb értékű helyettesítő szolgáltatást, vagy ha erre nem tartunk igényt az utas, úgy követelheti egyrészt a teljes befizetett díj azonnali visszafizetését és a díj után a december 31-től június 30-ig érvényes jegybanki alapkamattal megegyező mértékű kamat megfizetését, illetve amennyiben a helyettesítő szolgáltatás az eredetinél alacsonyabb értékű, úgy a díjkülönbözet megfizetését. Ezen túl köteles az utazási iroda az utasnak az elállás következtében felmerült esetleges kárát (ideértve a nem vagyoni kárt is) megtéríteni, kivéve, ha
az utazásszervező elállására általa nem befolyásolható (ellenőrzési körén kívül eső), ésszerűen el nem hárítható olyan külső körülmény miatt- ide nem értve valamely harmadik személy magatartását, illetve a túlfoglalás esetét- kerül sor, amelyet a szerződéskötés idején nem látott és ésszerű elvárhatóság mellett nem is láthatott előre vagy
a jelentkezők létszáma a meghirdetett legalacsonyabb résztvevőszámot nem éri el, és az utazásszervező elállásáról az utast írásban, az utazási szerződésben megjelölt időponton belül tájékoztatták.
Praktikus tanácsok
Gondosan mérlegeljük lehetőségeinket, mielőtt aláírjuk az utazási szerződést, mert számos problémától megkímélhetjük magunkat, amelyek az utazás utólagos visszamondásával kapcsolatosak. Természetesen bármikor bekövetkezhetnek olyan váratlan, előre nem látható események, amelyek miatt utóbb mégis erre kényszerülünk, ekkor jó ha tisztában vagyunk azzal, hogy milyen kötelezettségek terhelnek minket és milyen jogaink vannak, így ezeket érdemes előre áttekintenünk, mielőtt döntésünket véglegesítenénk.
Mit tegyünk, ha a szálláshely, az ellátás, vagy az ajánlott programok nem felelnek meg az utazási iroda ajánlatában foglaltaknak?
Az utas az utazási szerződés teljesítésével kapcsolatos hiba felfedezése után haladéktalanul köteles a kifogását az utaskísérővel és a helyszíni szolgáltatóval közölni (a közlés késedelméből eredő kárért pedig maga felel). Az utaskísérő az utas bejelentését pedig köteles jegyzőkönyvbe foglalni és ennek egyik példányát az utasnak átadni. A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell, hogy az utas a panaszát a helyszíni szolgáltatónak is bejelentette. Az utaskísérő köteles az utazási vállalkozót haladéktalanul tájékoztatni, továbbá a szükséges intézkedéseket haladéktalanul megtenni. Utaskísérő hiányában, amennyiben a helyi szolgáltató a panaszt nem orvosolta az utas azt az utazási irodát köteles tájékoztatni, amelyet az utazási vállalkozó az általa kiadott részvételi jegyen megjelölt.
Praktikus tanácsok