2024. május 20., hétfő | Névnap: Bernát, Felícia
Vásárlás interneten
Kezdőoldal / Karácsony 2011 / Vásárlás interneten

Az interneten működő webáruházakban történő vásárlás minden kényelme és újszerűsége mellett számos fogyasztói kockázatot rejt magában. Fontos azt is említeni, hogy e kockázatok kellő gondosság mellett jó eséllyel kizárhatóak.

 

Ha az interneten keresztül szeretnénk vásárolni, azzal kell kezdenünk a böngészést, hogy a megbízhatónak mondható webüzleteket kutassuk fel.

 

Ennek azért van nagy jelentősége, mert nem biztos, hogy amit olcsóbb árfekvés mellett egy kevésbé megbízható üzletnél megrendelünk, az valóban nyereségként fog jelentkezni összességében — lehet ugyanis, hogy az áru nagy sokára, vagy soha sem fog megérkezni, vagy nem az érkezik, amit rendeltünk. Alappal merül fel a kérdés azonban: honnan is ismerhető fel, hogy egy webáruház ténylegesen megbízható?
 

A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják. hogy a megbízható webáruház egyik ismérve az lehet, ha az üzlet weboldalán minden olyan információt megtalálunk, amely arról tájékoztat bennünket, hogy kivel is kötünk majd szerződést, illetőleg, hogy ki felé adjuk le megrendelésünket (például cégnév, cégbírósági bejegyzés, székhely, van-e ügyfélszolgálat, adószám).
 

Azt tanácsoljuk, hogy a kiszemelt webáruházban csak akkor vásároljunk, ha a fogyasztói tájékoztatásokat megtaláljuk, hisz ekkor bízhatunk abban, hogy jogszerűen működő, a fogyasztói jogokat tiszteletben tartó kereskedelmi helyet sikerült találnunk.
 

Maga a jogalkotó is úgy ítélte meg, hogy a vásárlás ezen módja speciális szabályozást igényel, hiszen a fogyasztó több szempontból is kiszolgáltatott helyzetben van. A hagyományos vásárlást megelőzően általában többféleképpen lehetőségünk van tapasztalatokat szerezni az áru tulajdonságairól. Kézbe vehetjük, megnézhetjük működés közben, esetleg ki is próbálhatjuk. Internetes vásárlás esetén szinte csak azokra az információkra hagyatkozhatunk, amelyeket fénykép vagy leírás formájában a webshop üzemeltetője a rendelkezésünkre bocsátott. Szükség van tehát az általánostól eltérő jogi háttérre.

 

INFORMÁCIÓ (i):
 

A webáruházakat terhelő legfontosabb kötelezettségek rendelésünkkel kapcsolatban:

  • A weblapon fellelhető tartalom nem más, mint felhívás ajánlattételre, mintegy kirakatként funkcionál, ezért a szerződés megkötésére a vevő tesz ajánlatot (a „kirakat” alapján). Az ajánlatra a vállalkozás 48 órán belül válaszolhat, e válasz tartalma lehet elfogadó vagy elutasító, illetve lehet új ajánlat is. Visszaigazolás nélkül szerződés nem jött létre.

  • Érvényesült az ún. one-click-order tilalma. Ennek lényege, hogy ajánlatunk elküldése előtt összesítve, áttekinthető módon fel kell tüntetnie az oldalnak, miből mennyit és mennyiért stb. rendelünk, mielőtt véglegesítenénk az ajánlatot.

  • A tájékoztatásnak ki kell terjednie a cég adataira, a szerződés tárgyának lényeges elemire, árára (áfával), a járulékos költségekre (fuvardíj, szállítási vagy postaköltség), az elállás jogára, stb. E tájékoztatásnak egyértelműnek, pontosnak és közérthetőnek kell lennie, az igénybe vett távközlő eszköznek (esetünkben internet) megfelelő módon közölve. A tájékoztatást legkésőbb a szerződés teljesítése során, az írásbeli megerősítéssel a fogyasztó rendelkezésére kell bocsátani. Ekkor már további kötelező tartalmi elemként megjelenik a panaszkezelésről, az esetleges jótállás feltételeiről és a szerződés teljesítését követően igénybe vehető kiegészítő szolgáltatásokról szóló információk megjelenítése is.